You Follow Me, I Follow You

Wednesday, September 23, 2009

Aidilfitri 1430H..

Pejam celik pejam celik, Ramadan 1430 hijrah telah pun berlalu.. Sempurnakah puasa Ramadan kita? Yakinkah diri bahawa ibadah puasa yang diamalkan sepanjang Ramadan lalu benar-benar menepati rukun dan adab- adab berpuasa yang dituntut syarak? Atau puasa kita sekadar berjaya menahan lapar dan dahaga sahaja bermula dari terbit fajar hingga terbenam matahari, kerana sudah jadi ‘budaya’ masyarakat muslim? Tepuk dada tanya la iman..

Walaupun begitu, orang yang tahu fadilat ataupun keistimewaan bulan syawal ini pasti tidak akan melepaskan peluang keemasan ini untuk melakukan amal-amal kebajikan seperti bersedekah dan berpuasa sunat.. Ini kerana kesemua amal baik yang dilakukan pasti akan beroleh ganjaran yang sewajarnya dari Allah SWT.. Sebagai contoh, berpuasa enam hari dalam bulan syawal bakal diganjari pahala puasa setahun penuh sepertimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadan kemudian mengiringinya dengan berpuasa enam hari dari hari raya, maka puasanya itu adalah menyamai setahun penuh. (H.R. Muslim)

Selamat menyambut Syawal 1430H semoga Ramadan yang lalu telah memberi banyak hidayah dan keinsafan kepada kita.. InsyaALLAH..


"Kegagalan hari ini beerti pendorong, namun kejayaan semalam bukan beerti kemegahan, oleh itu gantungkanlah cita-citamu setinggi-tinggi bintang di langit, dan rendahkanlah dirimu serendah-rendah rumput di bumi"

wallahua'lam..


No comments:

Post a Comment