You Follow Me, I Follow You

Friday, July 31, 2009

..Apabila Tidak Dihargai..




Siapa sebenarnya aku padamu
Mungkin sama dengan teman lain
Yang bisa kau buat begitu
Dan bila
Tiada lagi teman bermain
Kau pulang mendapatkan aku
Itulah aku... padamu


Pernahkah anda rasa diri x dihargai? Apa2 juga yang dilakukan hanya dipandang enteng dan dibiarkan tanpa sebarang kata2 atau ucapan penghargaan. Kawan atau orang yang kita sayang selama ini terlalu berat mulut untuk memberi sedikit kata2 penghargaan atas pertolongan atau usaha yang kita lakukan untuknya..
Setiap kali kita menolong, akan dibalas dengan tidak pernah terpacul ucapan terima kasih atau penghargaan. Sikapnya seolah-olah tiada apa2 yang berlaku. Apabila diperlukan, kita dipanggil dan dicari dengan memberikan pelbagai ucapan pujian yang agak 'mengipas'. Pasti hati akan terusik dan berkata2 sendiri. Tiadakah sedikit penghargaan yang diberikan daripada pengorbanan yang dilakukan? Sememangnya , bunyinya seakan remeh dan tidak perlu dipersoalkan. Hal ini berkaitan dengan perasaan, hati yang tersentuh akan cepat terasa atau terguris..

Sebenarnya kita x mengharap atau meminta penghargaan dalam bentuk barangan atau pujian. Cukup sekadar ucapan terima kasih yang ikhlas. Ucapan itu akan membuatkan seseorang rsa begitu dihargai dan bermakna utk dirinya. Rasa penghargaan x perlu ditunjuk, tetapi penghargaan ini akan difahami oleh seseorang yang mengharapkannya jika kita ikhlas memberi penghargaan itu.. Namun, adakah kita sedar, setiap perkara yg berlaku kepada diri kita sebenarnya berbalik kepada apa2 yg telah kita lakukan selama ini. Jika kita rsa kita x dihargai, pernahkah berfikir bahawa kita selama ini sebenarnya kurang menghargai sesuatu yg ada di sekeliling kita seperti anugerah dan nikmat Allah, keluarga dan barangan kita sendiri.. Jika direnungkan semula, berapa kali kita mengucapkan kata2 syukur atas udara segar yg kita hirup yg terus membuatkan kita bernyawa? Pernahkah kita rsa bersyukur atas setiap butir nasi yg kita suap ke mulut. Dari mana datangnya rezeki yg kita perolehi?

Perkara itu mungkin x terlintas di fikiran kita. Jadi, bagaimana dengan 'perasaan' Pencipta kita yg memberikan segala -galanya kepada kita hingga hari ini? Adakah Dia tidak memerlukan penghargaan? Apabila difikirkan pula mengenai ibu bapa, adakah kita menghargai pengorbanan yg mereka curahkan kepada kita selama ini? Setiap titis susu ibu yg mengalir dlm tubuh kita, setiap titis peluh bapa yg bertungkus-lumus mencari rezeki utk keluarga agar kita dapat terus hidup, pernahkah kita fikir dan hargai? Lihat pula pd diri sendiri, apakah yg kita miliki? Adakah kita menghargainya. Kita belajar, menuntut ilmu namun tidak diamalkan atau dikongsi bersama insan lain. Sesungguhnya banyak benda yg ada disekeliling kita tidak kita sedari atau hargai. Justeru, bagaimana kita hendak mendapat penghargaan daripada orang lain..

Penghargaan sewajarnya bukan satu perkara yg perlu kita tuntut. Tetapi, yg perlu kita kejar ialah keikhlasan kita dalam menerima apa2 saja yg kita peroleh. Namun, janganlah jadikan penghargaan atau kata2 terima kasih sebagai satu perkara yg terlalu sukar untuk kita lafazkan, kerana kita berhak memberinya tetapi tidak berhak memintanya..

" Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi.. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa.. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.."

~Wassalam~

No comments:

Post a Comment