You Follow Me, I Follow You

Friday, July 24, 2009

Cinta Suci Tak Perlu Sebab..




Sepasang suami isteri berjalan di tepi tasik yang indah. Tidak lama selepas itu mereka berhenti di sebuah bangku yang di sediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami.
Ini dialog mereka:

Isteri: Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami: Abang x boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai ayang..

Isteri: Abang x boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang x boleh menerangkannya..

Suami: Betul! abang x tahu sebabnya tapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan ayang..

Isteri: x boleh beri bukti? saya mahu abang terangkan kpd saya sebabnya. Kawan2 saya yang lain mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Tapi abang x boleh menerangkan sebabnya.

Suami: Baiklah! abang mencintai ayang sbb ayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak ayang melangkah, disitulah cinta abang pada ayang.

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi.
Selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma. Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kpd isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital.
Surat tersebut berbunyi begini:

"Ayang.. Jika disebabkan suara aku mencintaimu, sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu. Jika disebabkan senyuman aku mencintaimu, sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu. Jika disebabkan langkah aku mencintaimu, sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu. Jika cinta memerlukan sebabnya, aku tidak mempunyai sebab mencintaimu lagi. Tetapi adakah cinta memerlukan sebab?? Tidak! Aku masih mencintaimu dari dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu, ia boleh dirasai dlm hati."

Cinta suci sudah semestinya tidak memerlukan sebab. Jika ada sebab, kesucian cinta itu boleh dipertikai. Boleh mengambil cantik sebagai sebab, suara yang merdu sebagai sebab dan bentuk tubuh sebagai sebab, tetapi sebenarnya cinta suci tidak memerlukan semua itu..

wallahua'alam..

1 comment:

  1. Hm..., makna yang mendalam...
    4 me ianya memag menyentuh la...
    boleh shaza taw dapat dari mana story nh??
    it's true story??

    ReplyDelete