You Follow Me, I Follow You

Wednesday, June 30, 2010

World Cup: Saya Sokong Germany..!!


  
Kemuncak piala dunia kian dirasai.. Pelbagai isu dan kejadian yang menggemparkan peminat2 setia piala dunia antaranya seperti pasukan besar dunia tumbang, prestasi buruk pasukan Asia, mutu pengadilan dan sebagainya.. Namun, semuanya menjadi lumrah dalam pertandingan.. Anda menyokong pasukan mana?


 Saya sokong Germany..!!
Pada tahun 2010, jurulatih kebangsaan Germany iaitu Pak cik Joachim Loew menyenaraikan barisan pemain muda bagi mewakili pasukan Germany untuk mengharungi cabaran Afrika World Cup 2010. Pak cik Joachim Loew berbuat demikian kerana disaat terakhir pasukan Germany menghadapi beberapa masalah kecederaan pemain senior. Rata-rata pemain pasukan Germany adalah pemain muda dan baru. 


 Penampilan sulung pemain-pemain baru menjadi taruhan jurulatih bagi menyempurnakan misi pasukan yang mereka wakili iaitu Germany. Walaupun tanpa pemain berpengalaman, pasukan Germany tetap mempemerkan aksi yang tidak kurang hebat berbanding pasukan-pasukan pilihan yang lain. Sebagai permulaan, Germany mensasarkan tempat di separuh akhir, sekurang-kurangnya mengulangi pencapaian mereka pada Piala Dunia yang terdahulu..


Corak permainan..
Nama-nama seperti Thomas Muller, Mesut Ozil, Lukas Podolski menjadi sebutan pada Piala Dunia kali ini. Permainan yang corak bermain pantas dan serangan balas yang agak konsisten, tidak mustahil untuk Jerman menjadi juara untuk World cup edisi kali ini. Selain itu, para pemain Germany telah menunjukan semangat juang yang tinggi dah menghasilkan jaringan yang agak menarik untuk ditonton. Kehadiran pemain muda menyegarkan kembali pasukan Germany dan mereka kelihatan begitu bersedia..

*Joachim Loew: Germany coach..


Juara..
Germany pernah memenangi Piala Dunia sebanyak 3 kali iaitu pada tahun 1954, 1974 dan 1990. Berbekalkan reputasi sebagai pasukan pilihan untuk muncul juara Piala Dunia kali ini, tidak mustahil pasukan tanah air Hitler ini untuk menjadi kenyataan. Bekas bintang dan jurulatih Germany, Pak cik Jurgen Klinsmann turut melahirkan keyakinan terhadap pasukan pimpinan Pak cik Joachim Loew mampu menyerlah dan membuat kejutan pada Piala Dunia kali ini..

* Jurgen Klinsmann bintang bola sepak Germany..

  
 Senarai 23 Pemain..
Penjaga Gol : Hans-Jorg Butt (Bayern Munich), 
Manuel Neuer (Schalke), Tim Wiese (Bremen).

Pertahanan : Per Mertesacker (Bremen), Philipp Lahm (Bayern Munich), Jerome Boateng (Hamburg), Arne Friedrich (Hertha Berlin), Serdar Tasci (Stuttgart), Marcell Jansen (Hamburg), 

Holger Badstuber (Bayern Munich), Dennis Aogo (Hamubrg).

Pemain Tengah : Sami Khedira (Stuttgart), Piotr Trochowski (Hamburg), Marko Marin (Bremen), Bastian Schweinsteiger (Bayern Munich), Mesut Ozil (Bremen), Toni Kroos (Leverkusen).

Penyerang : Lukas Podolski (Cologne), Miroslav Klose (Bayern Munich), Stefan Kiessling (Leverkusen), Cacau (Stuttgart), 
Thomas Muller (Bayern Munich), Mario Gomez (Bayern Munich).


*Laluan Germany bagi peringkat kumpulan.. 



  
Die Mannschaft goes for glory!!

No comments:

Post a Comment