Alhamdulillah, bulan Ramadhan kembali menemui kita. Banyak ilmu yang  perlu kita ulangkaji berkenaan amalan-amalan di dalam bulan Ramadan,  agar kita dapat memperoleh manfaat dan ganjaran yang sepenuhnya pada  bulan yang mulia ini.
Risalah ringkas ini akan membincangkan tentang “Solat Terawih” dan perkara yang berhubung kait dengannya.
Berkenaan keutamaan solat ini, Abu Hurairah r.a. menerangkan bahawa  Rasulullah saw menganjurkannya pada malam Ramadan dengan anjuran yang  bukan berupa perintah yang tegas. Baginda bersabda: 
((مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)) [متفق عليه]
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (beribadat) pada malam  Ramadan kerana iman dan mengharapkan ganjaran (daripada Allah),  diampunkan dosa-dosanya yang telah lepas.” [Sahih Muslim, no: 759]
Takrif Solat Terawih:
Menurut bahasa (lughah): Terawih bermaksud berehat, bersenang-senang, melapangkan nafas dan seumpamanya.
Menurut istilah: Terawih ialah ibadat solat yang  dilakukan pada waktu malam di bulan Ramadan. Bermula waktunya selepas  solat isya’ dan berakhir dengan masuk waktu subuh, tidak termasuk sunat  ratibah isya’ dan solat witir.
Dinamakan terawih kerana orang yang melakukannya akan berehat selepas empat rakaat (dua salam).
Solat terawih termasuk solat tahajjud atau solatul-lail dengan  membaca al-Fatihah pada setiap rakaat dan membaca ayat-ayat atau surah  daripada al-Quran.
Waktu Melakukan Solat Terawih. 
Sebagaimana hadis Rasulullah saw di atas: “Sesiapa berdiri (beribadat) pada malam Ramadan”.  Berdasarkan hadis ini, tempoh menunaikan solat terawih ialah sesudah  masuk waktu solat isyak sehingga sebelum masuk waktu solat subuh. Ini  bererti sesiapa yang tidak dapat melakukannya pada awal malam boleh  melakukannya pada pertengahan atau akhir malam.
Hukum Solat Terawih 
Solat terawih hukumnya sunat mu’akad, iaitu amalan  sunat yang amat dituntut. Rasulullah saw telah menganjurkannya dengan  arahan yang tidak tegas, bererti hukumnya adalah sunat dan tidak wajib.
Sejarah Terawih:
Ummul Mukminin Aishah ra, meriwayatkan bahawa Rasulullah  saw  melakukan solat terawih di masjid beberapa malam (ada yang mengatakan  empat malam) dalam bulan Ramadan bersama-sama para sahabat. [HR Bukhari dan Muslim].
Pada malam kelima dan seterusnya hingga ke akhir bulan Ramadan,  Baginda melakukan ibadat ini di rumah. Ini kerana Baginda saw bimbang  para sahabat tersalah anggap dan menjadikannya sebagai solat fardu dan  sudah tentu sukar bagi mereka untuk melakukannya.
Abi Zar  meriwayatkan Nabi saw bangun bersolat bersama-sama mereka  pada malam 23 sehingga satu pertiga malam, dan pada malam ke 25 sehingga  separuh malam. Para sahabat berkata kepada Baginda saw: “Kalaulah tuan  terus sempurnakan saki baki malam kami dengan solat sunat”. Maka Nabi  saw bersabda:
((إِنَّهُ مَنْ قَامَ مَعَ الإِمَامِ حَتَّى يَنْصَرِفَ، كُتِبَ لَهُ قِيَامُ لَيْلَةٍ)) [الترمذي، صحيح]
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (bersolat terawih) bersama imam sehingga dia (imam) beredar (selesai), dituliskan baginya ganjaran orang yang Qiyam semalaman (seumpama bersolat sepanjang malam).” [HR At-Tirmizi, sahih].
Imam Ahmad mengamalkan hadis ini dan beliau bersolat bersama imam  sehingga selesai dan beliau tidak akan beredar sehinggalah imam beredar.
Berkata sebahagian ulama’: “Sesiapa yang bangun solat separuh malam bersama imam seumpama dia telah bangun solat sepenuh malam.”
Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban  dari Jabir ra bahawa Nabi Muhammad saw melakukan solat terawih sebanyak  lapan rakaat, setelah itu diikuti solat witir.
Khalifah Umar bin Al-Khatab ra  ialah orang pertama yang mengerah  umat Islam menunaikan solat terawih secara berjamaah di bawah pimpinan  Ubai bin Kaab ra.
Solat terawih dilakukan berjemaah pada setiap malam Ramadhan selepas  solat isyak sebanyak 20 rakaat dan ditambah dengan tiga rakaat solat  witir.
Cara Perlaksanaan Solat Terawih.
Solat Terawih boleh dilaksanakan secara berjamaah atau bersendirian.  Berjamaah adalah lebih afdal merujuk kepada anjuran Rasulullah saw  seperti hadis di atas.
Namun jika menghadapi kesempitan untuk melaksanakannya secara  berjamaah, maka dibolehkan melaksanakannya secara bersendirian.  Rasulullah saw sendiri pada zaman baginda adakala melaksanakannya secara  berjamaah dan adakala secara bersendirian. Ini bagi memberi kelapangan  bagi umat, seandainya mereka menghadapi kesempitan masa atau tenaga.
Menurut imam Al Ghazali rh walaupun solat terawih boleh dilaksanakan  secara sendirian tanpa berjemaah, solat terawih yang dilakukan secara  berjemaah lebih afdal, sama seperti pendapat Umar r.a. yang mengingatkan  bahawa sebahagian solat nawafil telah disyariat dalam solat berjemaah.
Bilangan Rakaat Solat Terawih. 
Solat terawih boleh dilaksanakan dalam jumlah lapan atau dua puluh  rakaat, diiikuti dengan solat sunat witir. Kadangkala timbul persoalan  berkenaan jumlah rakaat solat terawih yang sepatutnya dilaksanakan,  lapan atau dua puluh rakaat?
Persoalan jumlah rakaat bagi solat terawih telah menjadi tumpuan para  ilmuan Islam sejak dari dulu. Mereka telah mengkaji dalil-dalil yang  ada serta membandingkan antara pelbagai pandangan yang wujud. Hasilnya  membuahkan tiga pendapat. Pendapat pertama: Jumlah rakaat solat terawih  ialah 8 rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir. Pendapat kedua:  Jumlahnya ialah 20 rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir. Pendapat  ketiga: Jumlahnya tidak ditentukan. Seseorang itu bebas melaksanakan  solat terawih dengan jumlah rakaat yang dipilihnya, kemudian ditutupi  dengan solat witir.
Ketiga-tiga pendapat di atas memiliki dalil dan hujah di sebaliknya  dan kita boleh memilih mana-mana pendapat di atas. Yang penting, kita  perlu menghormati orang lain seandainya mereka memilih pendapat yang  berbeza dengan kita.
Ibnu Umar ra menceritakan: Seorang lelaki datang bertanya Rasulullah saw tentang solat malam. Sabda Nabi saw:
صَلاةُ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى، فَإِذَا خَشِيَ أَحَدُكُمْ الصُّبْحَ صَلَّى رَكْعَةً وَاحِدَةً تُوتِرُ لَهُ مَا قَدْ صَلَّى.
Maksudnya: “Solat malam ialah dua rakaat, dua rakaat. Apabila kamu  bimbang masuk waktu subuh maka solatlah satu rakaat, menjadikan bilangan  witir (ganjil) bagi rakaat yang telah engkau solat” [HR: Bukhari].
Rasulullah saw tidak menyebut bilangan rakaat solat malam, malam pula  panjang masanya, boleh dilakukan banyak solat, ini menunjukkan bahawa  bilangan tidak dihadkan sekadar kepada 8 atau 20 rakaat.
Berkata Imam Asy-Syafie: “Aku telah melihat orang ramai mendirikan  solat terawih di  Madinah 39 rakaat, di Makkah 23 rakaat, ini bukanlah  satu perkara yang sempit (terikat dengan bilangan).”
Katanya lagi: “Jika mereka panjangkan qiyam berdiri (dengan bacaan  al-Quran), kurangkan rakaat adalah baik. Sekiranya mereka membanyakkan  sujud (rakaat) dan meringankan berdiri (ringkaskan bacaan) juga adalah  baik. Tetapi yang pertama adalah lebih aku sukai.”
Pada umumnya masyarakat Islam di Malaysia mendirikan solat terawih  sebanyak 20 rakaat tetapi ada juga yang hanya menunaikan sekadar lapan  rakaat. Terpulang kepada masing-masing untuk menunaikan ibadat ini  mengikut kemampuan dan keikhlasan diri sendiri terhadap Penciptanya.  Yang pentingnya ialah selesaikan solat bersama imam, tidak hanya setakat  separuh jalan.
Antara Kualiti dan Kuantiti. 
Persoalan yang lebih penting dalam solat terawih ialah cara  melaksanakannya. 8 atau 20 rakaat, yang penting ialah membaca surah  al-Fatihah dan bacaan-bacaan solat yang lain dengan sempurna, betul dan  khusyuk. Jangan disingkatkan, jangan dibaca senafas dan jangan dibaca  dengan tujuan mengejar jumlah rakaat.
Demikian juga dengan toma’ninah dalam solat, jadi yang  penting ialah kualiti dan bukan kuantiti. Maka pastikan ia dilaksanakan  secara baik (kualiti) dan tidak sekadar mengejar rakaat yang banyak  (kuantiti).
Antara aspek kualiti yang sering ditinggalkan ialah:
1. Meninggalkan bacaan al-Qur’an secara tartil,  iaitu sebutan kalimah-kalimah al-Qur’an secara jelas berdasarkan  disiplin tajwid yang betul. Allah s.w.t. memerintah kita: “Dan bacalah  al-Qur’an dengan tartil.” [Surah al-Muzammil:4]
2. Meninggalkan bacaan doa iftitah sebelum  al-Fatihah dan bacaan surah-surah selepas al-Fatihah. Ini satu kerugian  kerana bacaan-bacaan itu memberi ganjaran pahala yang amat besar.
3. Mengabaikan toma’ninah, iaitu kekal di dalam  sesuatu posisi solat seperti rukuk, iktidal, sujud dan duduk di antara  dua sujud. Tempoh kekal di dalam sesuatu posisi ialah sehingga bacaan  dalam posisi itu dapat dilengkapkan dengan betul dan sempurna jumlahnya.
Pernah seorang lelaki bersolat tanpa toma’ninah pada zaman Rasulullah  saw. Melihat cara solat lelaki itu, Rasulullah saw memerintahkan beliau  untuk mengulanginya [Sahih al-Bukhari, no: 757]. Tindakan Baginda itu  menunjukkan toma’ninah ialah syarat sah solat. Sesiapa yang  meninggalkannya bererti solatnya, sama ada solat terawih atau selainnya,  adalah tidak sempurna.
4. Tidak mengambil berat tentang melurus dan memenuhkan saf solat.  Masing-masing sibuk mengejar rakaat, sedangkan Rasulullah saw telah  memberi peringatan agar menjaga saf dengan sempurna dalam sabdanya:
لَتُسَوُّنَّ صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ وُجُوهِكُم .
Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu atau Allah akan tukarkan wajah-wajah kamu (hati-hati kamu berpecah dan tidak bersatu).” [HR Bukhari].
Sabda Baginda saw lagi:
سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوفِ مِنْ إِقَامَةِ الصَّلاةِ
Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu, kerana saf yang lurus itu di antara tanda kesempurnaan solat.” [HR Bukhari].
Berdasarkan perbincangan  di atas, sama-samalah kita jadikan solat  terawih pada tahun ini dan tahun-tahun akan datang dilaksanakan  berdasarkan kualiti dan bukannya kuantiti.
Semoga semua amalan baik kita diterima oleh Allah swt.

 
 
 
No comments:
Post a Comment